In balans komen met jezelf

Ben je altijd bezig anderen het naar de zin te maken? Heb je vaak het idee dat je niet goed genoeg bent? Heb je geen idee wat je eigen behoeftes zijn?
Wanneer je je hierin herkent dan is de kans groot dat je je vaak aanpast aan de wensen en verwachtingen van anderen. Waarschijnlijk voel je heel goed aan wat anderen nodig hebben en wil je ook graag helpen. Dat is een geweldige kwaliteit maar als je alleen maar geeft en gefocust bent op anderen, dan gaat dat ten koste van je eigen wensen en behoeften

Aanpassen als kind

Als kind met “AD(H)D” heb je wellicht vaak te horen gekregen dat je je hoort te gedragen in de maatschappij, denk aan; niet door andere heen praten, stil zitten, netjes een handje geven, op tijd komen, werkjes afmaken, niet zo dromerig zijn, niet zo druk doen! Dit maakt dat jouw brein al vroeg een overlevingsstrategie aanleert met : ‘voldoen aan andermans verwachtingen’, ‘het goed doen’, ‘rekening houden met de ander’, Het gevolg hiervan is dat je in het volwassen leven bij afkeuring of negatieve reacties aanpassingsgedrag bent gaan vertonen. Dit zorg voor ballast!

Van HHH (HOE HET HOORT)


Als je teveel gaat aanpassen aan de wensen van een ander kan dit lijden tot vermoeidheid stress. Wanneer je te lang op een hoog stressniveau functioneert en te vaak over je grenzen gaat neemt je lichaam het over en zet de boel op slot. Je hebt dan het gevoel dat je niet meer kan. Dit heeft alles te maken met het deel van ons brein dat zorgt dat we kunnen overleven. Allemaal veroorzaakt door jouw aanpassingsgedrag, het rekening houden met de ander, te voldoen aan de verwachtingen over HHH: HOE HET HOORT.

The truth is: Belonging starts with self-acceptance. Your level of belonging, in fact, can never be greater than your level of self-acceptance, because believing that you’re enough is what gives you the courage to be authentic, vulnerable and imperfect.”

Brene Brown

Naar WWW (WAT WERKT WEL)!

Het is zo belangrijk dat jij gaat bepalen wanneer jij ECHT jezelf bent, in welke context, bij welke mensen en in welke omgeving, waar gaat je hart sneller van kloppen, waar gaat je ziel van dansen. Vaak bots je dan op tegen wat je hebt aangeleerd, ‘hoe het zogenaamd hoort’ de ‘ja maar’s’, allemaal aangeleerd door je aanpassing op de omgeving. Kijk, voel en luister eens van binnen, wat bij jou past, wat voor jou werkt, wat maakt jou blij, wie maakt je blij? Ga van de HHH (hoe het hoort) naar de WWW: Wat werkt Wel! Neem hierbij alle facetten van je leven mee, je werk, vrije tijd en jezelf. Kijk naar de patronen die je hanteert in je leven en hoe jij dit anders zou willen. Zo breng je je lichaam en geest weer in balans!

Hou in gedachten dat de mensen willen weten wie jij bent, wat jij wilt, wat jij voelt. En als je hier meer ruimte voor maakt, dan kunnen anderen je echt leren kennen. Sommige mensen zullen niet bij je passen, en dat is oké.

2 thoughts on “Wat Werkt Wel bij AD(H)D”

  1. Wat fijn dat je hierover schrijft, ik herken mezelf in dat wegcijferen tot ik niet meer besta. Het helpt me te lezen dat er een weg hieruit is. Dank je wel.

  2. Ik worstel al zolang met het niet kunnen accepteren van mezelf hoe ik ben en hou veel te veel rekening met andere mensen. Ik pas me te vaak aan aan de ander. Voel me vaak de underdog, andere zijn altijd beter.
    Praten beter, ben altijd zo uitgepraat. Voel me vaak niet prettig in gezelschap, vooral niet met mijn eigen kinderen. ( ik ben alleen, weduwe!) en ik ben 74 jaar.
    Ik leg de lat te hoog voor mezelf, wil vaak beter presteren dan de ander, wil eigenlijk wel opvallen , maar eigenlijk toch weer niet. Zo frusterend!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *