“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan.”

Pippi Langkous! Wie is er niet groot mee geworden. Het vrolijke meisje met de rode vlechtjes en vele sproetjes.

Pippi had het niet altijd makkelijk, want de gemeenschap in haar dorp keurde haar af. Een meisje dat haar eigen paard kon optillen; dat was toch niet normaal. Ze lieten haar het liefst zoveel mogelijk links liggen.

Maar Pippi liet zich door niets of niemand uit het veld slaan en vond voor elk probleem wel weer een oplossing en ging geen uitdaging uit de weg. Als er iets nieuws op haar pad kwam, zei ze gewoon: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan.”

De karaktertrekken van Pippi Langkous zijn: levenslustig, nieuwsgierig, tegendraads, opstandig, sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Zij wilde vooral dingen doen, ervaringsgericht. Ze leerde van het leven. Ze kon het stilzitten op school niet uithouden.

Labels en kinderen

Hoe ga je om op school met kinderen zoals Pippi? Welke labels zouden er op Pippi geplakt kunnen worden? Wanneer kinderen een label hebben gaan mensen vaak uit van een stoornis. Maar is het wel een stoornis? Kinderen die het moeilijk hebben in het reguliere onderwijssysteem ontwikkelen zich vaak anders dan de norm. Dit zijn Kinderen met labels zoals ADHD, dyslexie en autisme. Maar ook kinderen die hoogbegaafd en/of hoogsensitief zijn. Zij vragen om een andere manier van benaderen omdat ze een andere manier van denken en leren hebben. Ook zijn zij erg (prikkel)gevoelig.

Een kind dat weet dat hij van alles mankeert, gaat zich daarnaar gedragen. Kinderen gaan dan de oorzaak buiten zichzelf leggen (het ligt aan mijn ADHD) en gaan niet opzoek naar de kracht in zichzelf. Autisme, ADHD en hoogbegaafdheid hebben veel overeenkomsten. Een misdiagnose is hierdoor zo gesteld.

Wanneer we in het onderwijs meer zouden focussen op talenten i.p.v. op de problemen zouden veel kinderen geholpen worden. Daarvoor is het nodig dat we de norm loslaten. Dan komt ieder kind meer tot zijn recht. Kinderen willen zich serieus genomen voelen en hebben leraren nodig die in hun geloven.

Laten we de norm los laten

Laten we het lef hebben om de gestelde norm los te laten. Als een kind niet voldoet aan de norm, zegt dat meer over ons dan over het kind. Kinderen houden ons deze spiegel voor. Door eerst zelf te ont-labelen leer je zonder oordeel vanuit onvoorwaardelijke liefde naar deze kinderen kijken en zie je prachtige kwaliteiten!

Zonder oordeel kijken naar wat nodig is

Hoe zou je het onderwijs voor een kind zoals Pippi kunnen aanpassen zodat hij of zij kan leren door ervaringen, aansluiten bij eigen interesses en leren op een eigen tempo. Bekijk dit mooie filmpje maar eens van Marcel van Herpen – wat zou jij doen?

Mooie levenslessen van Pippi

  • Denk outside the box
  • Laat je niet beperken door je leeftijd
  • Maak je geen zorgen om de dag van morgen
  • Wees altijd jezelf

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.