Of je nou denkt dat je het wel of niet kunt – je hebt gelijk

Een beperkende overtuiging verander je niet zomaar even en je bent niet de enige die regelmatig wordt meegesleept in een negatieve gedachtenspiraal. Negatieve gedachtens zijn verslavend, en daarom blijven zoveel mensen erin hangen. Een negatieve gedachte over jezelf of je gedrag die je bent gaan geloven. Vaak zetelen deze overtuigingen in je onderbewustzijn. Van daaruit regeren ze je, en saboteren ze je.

Waar komen overtuigingen vandaan?

Overtuigingen ontstaan vanuit verschillende contexten. De ideeën die geplant worden kunnen bijvoorbeeld vanuit de familiesituatie komen: “in onze familie doe je dat niet”, “Ga maar lekker voor een baas werken…”. Die gedachten kunnen tot overtuigingen leiden zoals “Ik doe vaak raar ” en “het is goed om voor zekerheid te gaan”. Ook gebeurtenissen en ervaringen met grote impact staan vaak aan de basis van het ontstaan van overtuigingen. En cultuur is een goed voedingsbodem, denk aan politieke of religieuze overtuigingen.

Een overtuiging is eigenlijk gewoon een mening.

Een overtuiging is een mening. Niet iets dat waar is, alleen maar iets waar je kennelijk heel sterk in gelooft.

Hoe ontstaan overtuigingen?

Je (kern)overtuigingen ontstaan vaak al op jonge leeftijd. De positieve en negatieve opmerkingen die op jonge leeftijd tegen jou worden gezegd door je ouders, vriendinnetjes, opa en oma of door de juffrouw of meester op school, vormen jouw waarheid. Op basis van onze ervaringen en gedachten trekken wij bepaalde conclusies. Razendsnel ontstaan er bepaalde conclusies. Uit deze conclusies ontstaan je overtuigingen, ook je belemmerende overtuigingen. Vanaf dat moment zijn ze jouw zekerheden en bouw je hierop verder. Vandaar dat het op latere leeftijd moeilijk is om deze te veranderen.

Als je denkt dat je iets niet kunt, heb je gelijk,
Als je denkt dat je iets wel kunt, heb je ook gelijk!

Het zie-je-wel model

Een overtuiging is voor jezelf altijd waar. Ze maken zichzelf waar omdat nou eenmaal de manier is waarop je filtert. Je neemt niets anders waar dan die overtuiging. Je wordt daarom steeds weer bevestigd in je eigen overtuiging. Dat is interessant want overtuigingen hebben niets met de werkelijkheid te maken maar nemen wel de plaats in van de realiteit. Deze bevestiging kun je goed terugvinden in onderstaand ‘Zie je wel’ model.

Hoe kom je af van beperkende overtuigingen?

Je overtuigingen kun je veranderen. Gelukkig kun je zelf leren hoe je deze gedachten en overtuigingen kunt beïnvloeden. Door actief je eigen (belemmerende) overtuigingen te toetsen aan de realiteit en ze om te buigen naar nieuwe positieve overtuigingen en gedachten.
Onderzoek eens wat jouw gedachten zijn. De eerste stap is altijd om bewust te worden van iets, in dit geval van je overtuigingen. Schrijf je beperkende overtuiging eens op en doe het aan de hand van deze stappen:

Stap 1. Bewustwording.
Stap 2. Beschrijf de situatie.
Stap 3. Beschrijf je gevoelens.
Stap 4. Beschrijf je gedrag.
Stap 5. Beschrijf het gewenste gedrag.
Stap 6. Daag je irrationele overtuigingen en gedachten uit.
Stap 7. Vervang je belemmerende overtuiging en gedachten.
Stap 8. Ga oefenen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.