Allereerst wil ik gezegd hebben dat jij een fantastisch brein hebt! Heb jij enig idee waar jouw brein toe in staat is? Je bezit een waardevolle schat.

Het brein van ADHD of ADD werkt misschien dan wel anders, maar het is niet persé beter of slechter. Jouw speciale brein heeft een heleboel positieve kanten en kwaliteiten. Ik wil je daarom graag een paar geweldige voorbeelden delen van mensen die op jonge leeftijd de diagnose ADHD ontvingen:

  • Jamie Oliver; een prachtig voorbeeld van iemand die het in positieve zin gebruikt heeft. Hij wilde koken maar niet alleen koken; een kookrevolutie! Zoals hij het noemde.
  • Freek Vonk; hij wilde niet alleen de dieren onderzoeken in zijn eigen land of lab. Nee, hij wilde overal ter wereld reizen en zich laten leiden door zijn nieuwsgierigheid die hem op plekken bracht waar hij van alles ontdekte en met geweldige energie deelt.
  • Walt Disney; hij wilde niet alleen zijn fantasie gebruiken voor dagdromen maar voor zijn films die wereldwijd één van de beroemdste films werden en miljoenen kinderen aan het dromen en verbeelden zetten.
  • Jochem Myjer; hij wilde zichzelf niet opsluiten met al die gedachtes, ideeën, en energie. Hij gebruikte het om daarmee voorstellingen te creëren en met het publiek te delen.
  • Ryan Gosling; hij werd in een school gezet voor speciaal lerende kinderen. Nu bepaalt hij zelf welke rollen hij speelt tijdens het acteren.
  • Albert Einstein; ik wil het niet eens ADHD noemen. Laten we zeggen een rijk, interessant en wat sommigen een gek brein noemen. Zijn werk is het resultaat van wat hij er mee heeft gedaan.

De werking van het brein

Allereerst bestaat je brein uit een denkgedeelte en een voelgedeelte. Het denkgedeelte heet neo-cortex en is voor veel mensen het ‘hoofdkwartier’. De hersenen bestaan uit twee helften, een linker- en een rechterdeel. Beide hersenhelften hebben hun eigen specialiteiten. De rechter hersenhelft “weet”, terwijl de linker hersenhelft “denkt” en theoretiseert. De linker hersenhelft bevat  het analyseren, de logica, het lineair denken. De nadruk ligt op orde en structuur. Mensen met een dominante linker hersenhelft zijn goed in het maken van planningen en houden zich eraan De rechter hersenhelft bevat onze intuïtie, gevoelens, ervaringen en indrukken. Mensen met een dominante rechter hersenhelft zien het grote plaatje, leggen verbanden en werken meestal intuïtief.

Het limbisch stelsel, ook wel emotie of voelbrein genoemd, reageert op alle lichamelijke sensaties die het krijgt van de zintuigen en dat clustert het tot een ‘gevoel’. Op basis daarvan beslist het ‘ja’ of ‘nee’. Het voelbrein reageert primair in ‘leuk’ of ‘niet leuk’, ‘gaan’ of ‘blijven’, ‘eropaf’ of ‘er vandaan’.

Wat er bij veel mensen (met ADHD of ADD) aan de hand is, is dat één van de breindelen een te grote rol is gaan spelen. Bijvoorbeeld:

•   Iemand die alleen maar dingen analyseert, steeds weer nieuwe ideeën heeft maar er niets mee doet en geen keuzes kan maken functioneert (te) veel met zijn linkerdenkbrein;

•   Iemand die alles leuk vindt, overal enthousiast van wordt en niet relativeert, óf iemand die juist overal bang voor is, overal somber van wordt en niet relativeert heeft een sterk voelbrein zonder de rem van het denkbrein.

Er bestaat ook nog zoiets als de prefontale cortex. Dat is kort gezegd het beschouwende brein. Dit breindeel is belangrijk voor het maken van beslissingen, sociaal gedrag, relativeren, impulsbeheersing en het reguleren van emoties. Misschien herken je het wel dat je in stressvolle periodes wat sneller geprikkeld bent en wat minder controle lijkt te hebben. Je prefrontale cortex is dan wat minder actief. 

Samenwerking

De hersenhelften hebben weliswaar allemaal verschillende functies, maar kunnen niet los van elkaar functioneren. Het brein werkt als geheel samen. Je kunt je eigen brein trainen en beïnvloeden. Hoe vaker een gedachte of handeling herhaald wordt, hoe sterker een route wordt. Als je iets nieuws leert, wordt het gedeelte van je brein dat meedoet zelfs groter en effectiever!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.