Een teveel aan prikkels

Zie je door de stapels papier de versnipperaar niet meer? Liggen de spullen altijd op een plek, waar jij het niet meer kan vinden? Ervaar jij regelmatig chaos in je hoofd?

Chaos om je heen en zorgt ervoor dat je in je hoofd geen rust kunt ervaren. Want voortdurend ben je bezig met de vraag waar iets is, hoe je dit gaat oplossen, waarom je dit niet eerder hebt opgeruimd en wanneer het ooit beter wordt. Je maakt jezelf verwijten, negatieve gedachten stapelen zich op en je voelt je er rot bij. En zo gaat het van kwaad tot erger!

Ongeveer eenderde van de Nederlanders worstelt met chaos in huis en hoofd. Hoe komen deze prikkels precies binnen? Externe prikkels komen binnen via de zintuigen: ogen, oren, neus, smaak en tast. Interne prikkels zijn gedachten, gevoelens of emoties.

Het kan dus zijn dat je bij overprikkeling behoefte hebt aan ruimte, rust en overzicht . We willen graag opgeruimd leven, maar weten vaak niet waar te beginnen, vinden het lastig daad bij woord te voegen en slagen er niet in om een opruim-routine op te bouwen. Daarbij is het lastig om de motivatie voor het opruimen te behouden omdat je te weinig profijt ondervindt van je opruimacties.

Prikkels intern /extern

Externe prikkels: denk bijvoorbeeld aan de radio, de tv, de smartphone en de tablet. Interne prikkels zijn zoals lijstjes in je hoofd of onverwerkte dingen waar je nog een keuze over moet maken.”
Er zit eigenlijk te veel in ons hoofd door een informatie-overload. Daarnaast is er te weinig tijd om het te gaan verwerken, en dat zorgt er heel simpel voor dat de signaalstof in onze hersenen, veel te veel geprikkeld wordt, maar dat de verwerkingsstof, er veel minder op aansluit.”

Hoe kunnen we de chaos inperken?

“Neem voldoende tijd!“ Daar zit de sleutel van de oplossing”. “Door goed te plannen de gehele dag door en tussen bepaalde activiteiten ook juist even je rust te nemen.

Wat ook effect heeft: een paar keer per dag niks doen. “Dat hoeft zelfs geen twee minuten te duren. Gewoon even goed in- en uitademen kost je slechts een halve minuut.”

En ook positief: een half uur per dag goed doorwandelen, aan een stevig tempo. “Beweging zorgt ervoor dat de stresshormonen uit de hersenen

Minder visuele chaos

Ook een opgeruimde omgeving is een goed startpunt om tot een opgeruimd hoofd te komen. Overzicht en rust creëren in je huis of op je werkplek zijn hier voorbeelden van. Een aantal adviezen om in je huis (of werkplek) op te ruimen.

  1. Durf weg te gooien
    In ons hoofd denken we vaak ‘dat komt vast nog een keer van pas’. Wees eerlijk naar jezelf en kijk of dit echt zo is. TIP: vul een zak of doos met deze spullen en kijk na twee maanden wat je hebt gebruikt. De spullen die je dan nog niet hebt gebruikt gooi je weg, of breng je naar de kringloop. Er zijn tegenwoordig ook groepen op Facebook waarin je gratis dingen kunt weggeven. Zo maak je andere mensen blij met spullen die je zelf niet meer gebruikt!
  2. Sorteer op categorie
    Organiseer je spullen, computer of laptop op een overzichtelijke manier. Alle administratie in een map, spullen met emotionele waarde op één plek en alle knuffels/speelgoed/tekeningen van je kinderen in een map of doos. Selecteer vanuit deze categorieën wat je wilt bewaren en wat er weg kan. Mocht je twijfelen, maak ergens een foto van en gooi het dan weg.
  3. Werk stapsgewijs
    Begin bijvoorbeeld met het opruimen van kleding. Zoek daarna je schoenen uit. De keer daarna begin je aan de boeken/tijdschriften. TIP: Doe dit niet per kamer. Spullen kunnen in meerdere kamers liggen en zo ben je langer bezig. Dit advies is ook toepasbaar op het opruimen van bestanden op je computer of laptop. Doe dit dan door te beginnen met je bureaublad, daarna je documenten en foto’s.
  4. Routine
    Het creëren van routine zal ervoor zorgen dat je huis of werkplek opgeruimd blijven. Een bekende routine is het opmaken van je bed ‘s ochtends. Andere tips zijn:
  5. Na een maaltijd de tafel helemaal leegmaken
  6. Elke avond de spullen van de bank afhalen (en/of speelgoed terug op zijn plek)
  7. In het weekend de lege flessen wegbrengen
  8. Gebruik de laatste 5 – 10 minuten op werk om op te ruimen
    Van deze kleine dingen routine maken, zorgt voor minder chaos en dingen om je zorgen over te maken.

Wat kan ik nog doen om minder chaos in mijn hoofd te gaan ervaren?

Zorg voor een rustige(re) externe omgeving. Pas dan zal jouw interne omgeving (jouw hoofd) ook rustig worden. Hoe je dat doet?

Breng eens in kaart wat jou druk en stress oplevert.
Maak het concreet.
Pak eens pen en papier en schrijf: ‘Dit levert mij druk op’.


1……………………..
2……………………..
3……………………..

Bekijk vervolgens wat jij (per situatie die jou druk en stress oplevert) kunt doen om dit te verminderen. Hang daar ook weer concrete acties aan.

Filmpje: Hoe overleef je de huidige prikkel rijke maatschappij


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.