Aan de slag met je gedachten

Dromers – misschien was je er zelf wel één: een dromerig kind dat steeds maar weer in gedachten afdwaalde. Gevoelig en introvert, maar tegelijk vaak onbegrepen, meewarig aangekeken. Wat mij betreft, ben je gezegend met een mooie en gezonde eigenschap. Met jouw dagdromerijen vergroot je namelijk niet alleen je creativiteit en verrijk je niet alleen je innerlijk, met jouw dagdromen beland je ook nog eens in een ontspannende geestelijke en lichamelijke toestand.

Everything starts with a dream

Wat is dat – dromerigheid?

Dromerige mensen onderscheiden zich op twee punten van andere mensen: hun mate van gevoeligheid en de manier waarop zij aandachtig en aanwezig zijn. Om met het eerste beginnen: dromers staan van nature meer open voor gewaarwordingen (zien, horen, voelen, proeven, lichaamssensaties), gevoelens (van die van henzelf en anderen) en intuïties (ingevingen, plotselinge inzichten). Voor prikkels en impulsen van binnen en van buiten. Dat kan zeker verwarrend en overweldigend zijn. Het kost ook veel energie en ‘verwerkingstijd’. Dromerige mensen verwerken daardoor langzamer (maar op een dieper niveau).


Om dat te compenseren moeten zij zich ook wel periodiek afsluiten, simpelweg om ermee te kunnen omgaan. En zo komen we op het tweede aspect. Niet alleen zullen zij, introvert als zij zijn, zich af en toe fysiek moeten terugtrekken om de batterijen weer op te laden. Ook zie je ze zich regelmatig geestelijk afsluiten voor hun omgeving. Opgaan in dromenland.


Focus

Die tweede onderscheidende factor toont zich dan ook in het vermogen om de aandacht te verliezen. Dat valt het eerste op. Dromers kunnen gaande een gesprek even compleet afdwalen. Gegrepen worden door een impuls van binnen of van buiten die met hen aan de loop gaat. Zo ook tijdens de les, op het werk, als ze een film zien, tussen twee afslagen in. Verstrooidheid, vergeetachtigheid en moeilijk ergens de aandacht bij kunnen houden, ‘aanwezig zijn’, zijn typische eigenschappen van de dromer.

ADD en gedachtestroom

Mensen met ADD zijn vaak gevoelig en betrokken maar hebben moeite met het tonen van hun gevoelens. Je bent dromerig vanwege een constante gedachten stroom. Hierdoor is concentreren lastig en kom je vaak ongeïnteresseerd of afwezig over. Het tegenovergestelde kan gebeuren wanneer mensen met ADD een passie hebben voor iets. In dat geval kan de dromerigheid omslaan in een hyperfocus die kort of lang kan duren. Het positieve daarvan is dat je helemaal opgaat in iets dat je leuk vindt en dat je dan juist wel heel geconcentreerd bezig kunt zijn met één taak. Je kan dan bergen verzetten. De kunst is om dan ook de andere belangrijke zaken in het leven in het oog te houden… en dat is vaak lastig. Om dit te bewerkstelligen is het goed inzicht te krijgen in het fenomeen ‘dagdromen’. Wat kun je hiermee doen:

  • Plan een structurele “uitblaastijd” in. Maak iedere week wat tijd vrij om gewoon even niets te doen en alles te laten vallen. Wat je ook wil doen : Jezelf bombarderen onder harde muziek, naar de racebaan gaan, een feest(maal) houden. Kies een activiteit waar je jezelf af en toe helemaal in kan verliezen.
  • Laadt regelmatig je eigen batterijen weer op. mensen met ADD hebben dagelijks een paar momenten nodig om wat tijd te verspillen, zonder dat ze zich schuldig voelen. Een manier om deze tijd zonder schuldgevoel door te komen, is door het opladen van je batterijen te noemen. Doe een dutje. Kijk tv, mediteer. Iets rustig. Relaxend. Ontspannen.
  • Vanwege je gevoeligheid kan het zijn dat je meer last hebt van stemmingswisselingen en dat je het gevoel hebt dat je door onverwachte situaties of schokkende gebeurtenissen overspoeld wordt en niet meer boven komt. Weet dat je stemmingen doorlopend kunnen veranderen, ongeacht wat er in de wereld gebeurt. Verspil geen tijd met je af te vragen waar de stemmingswisseling vandaan komt en zoek ook niemand om de schuld te geven. Wanneer dit gebeurt trek je je graag terug en heb je tijd voor jezelf nodig, ondanks dat je wel sociaal en empathisch bent. Geef hier aan toe en zorg dat je weer kunt opladen op een rustige plek.
  • Hou ruimte vrij tussen afspraken om je gedachten even op een rijtje te zetten. Overgangen kunnen lastig zijn en mini-pauzes kunnen de overgang vergemakkelijken.
  • Leer te lachen om jezelf en anderen, met betrekking tot je symptomen, aangaande je dromerigheid, je onvermogen om op tijd te letten, je impulsiviteit, of wat dan ook. Als je namelijk ontspannen genoeg bent om de lol van dit alles in te zien, dan zullen anderen je veel meer erkennen.

Hulp bij ADD

Zoals je hierboven leest, zijn uitstelgedrag en vergeetachtigheid ADD symptomen of kenmerken waar vaak een wat negatieve ondertoon aan hangt. Maar er zijn ook ADD symptomen die je als positief kunt ervaren, zoals gezond perfectionisme en creativiteit. Wanneer jij een passie hebt voor iets of wanneer je op een taak wordt gezet waar jij je 100% voor inzet, dan zorg je dat deze taak tot een succes wordt afgerond. Kan jij hierbij wel wat hulp bij gebruiken? Neem gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.