Stress als moeder? Zo pak je dat aan

Stress als moeder? Zo pak je dat aan

Herken je dat ook als moeder? Je wilt graag uit die spagaat tussen je werk & privéleven en meer balans in je moederrol. Je gezin en het huishouden draaiende houden als moeder kan een hoop stress opleveren. Maar hoe pak je die eeuwige stress dan eens goed aan? Deze oplossingen van de Structuur Organizer helpen jou om een stap terug te doen en je eigen situatie te overzien.

Stress in de ochtend

“Chaos en drukte in de ochtend kunnen enorm stressvol zijn voor gezinnen”, Probeer daarom zoveel mogelijk van tevoren te doen: van het uitkiezen van kleren tot het inpakken van lunchpakketjes. Ook oudere kinderen kunnen prima meehelpen. En daarnaast: probeer eerder op te staan dan je kinderen. “Dat kan moeilijk zijn in het begin, maar je creert meer tijdswinst en het geeft veel rust in de ochtend.

Teveel plannen

Je agenda van het begin tot het einde volplannen is vaak geen goed idee en werkt stress op de hand. “Doe simpelweg eens wat minder.Het is goed voor kinderen om zich af en toe ‘verveeld’ te voelen. Geef je kinderen de ruimte om dingen compleet te verknallen en opnieuw te proberen. Zo ontdekken ze zelf de wereld om hen heen.” Probeer ook eens 2 avonden in de week niets te plannen, zodat je als familie samen bent en een spelletje kunt doen bijvoorbeeld. “Meer is niet altijd beter”.

Zorg goed voor jezelf

Als je zowel fysiek als emotioneel niet op je best bent, zul je niet op je best kunnen presteren op je werk en met je kinderen. Om het beste te kunnen geven aan je kinderen en aan je werk, is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Bijvoorbeeld door voldoende te slapen, gezonde voeding en momenten van rust. Het is ook belangrijk om positieve feedback te krijgen (knuffels van je kinderen en waardering van je werk) om burn-out te voorkomen. Het kan moeilijk zijn om dit alles in te plannen in een reeds volle schema, maar een goede zelfzorg zal de werkende moeders in staat stellen om efficiënter te werken in hun leven. Dus het loont echt als je dit doet!

Plan “eigen tijd” in

Eén van de dingen die we allemaal graag willen als moeder, is meer tijd voor jezelf. Even lekker op de bank een boek lezen of je favoriete tijdschrift. Misschien wil je wel beginnen met sporten of ben je al langer aan het dromen van een weekendje weg met een vriendin. Realiseer je dat het tijdens “eigen tijd” draait om jóu. Dat niks moet, maar dat je iets doet waar jij energie van krijgt, waar je rustig van wordt of … (vul zelf maar in). Tijd om actie te ondernemen!

Vind balans

Realiseer je dat ieder gezin, iedere moeder en iedere dagindeling anders is. Laat je dus niet gek maken door wat andere moeders vertellen, wat je in de bladen of op internet leest en wat de media jou wil laten geloven. Maak keuzes die op dit moment goed voelen en passen bij jou en je gezin. Het gaat erom dat júllie de juiste balans vinden, met elkaar. Praat erover met je partner of een andere stabiele persoon in je leven. Kijk naar wat je écht belangrijk en waarde(n)vol vindt, ‘laat wat ballen los’ zodat je ‘er minder in de lucht hoeft te houden’ en maak dan jouw eigen balans op.

Wil jij ook een stressvrij leven?

Neem dan contact op met de opruimcoach uit Veenendaal.

Lees ook: Kinderen leren opruimen

Lees ook: Hoe krijg ik mijn hoofd leeg?

About

Leonie

Related Posts
0 comments

Fatal error: Call to undefined function esc_attresc_html__() in C:\domains\destructuurorganizer.nl\wwwroot\wp-content\themes\enchant\comments.php on line 93